Αυλή

Στην δεύτερη και τρίτη φάση του Προγράμματος στις Κοινότητες, δόθηκαν στα άτομα της ομάδας-στόχου ερωτηματολόγια που διερευνούσαν τις απόψεις και τις συνήθειές τους σχετικά με την φροντίδα της στοματικής υγείας. Η τελευταία σελίδα του ερωτηματολογίου, είχε τον τίτλο «Σχόλια». Εκεί μπορούσε κάποιος να γράψει ό,τι ήθελε, χωρίς περιορισμούς και δίχως συγκεκριμένη θεματολογία. Στην τρίτη φάση (2005-2006) συμπληρώθηκαν συνολικά 250 ερωτηματολόγια και στην σελίδα με τα Σχόλια έγραψαν περίπου 40 άτομα.

Παρακάτω ακολουθούν τα περισσότερα από αυτά. Διαβάζονται σαν ιστορίες ανθρώπων που άδραξαν την ευκαιρία και αφηγήθηκαν την εμπειρία τους στο χαρτί, όπως περίπου έκαναν και τις ημέρες που τους συναντήσαμε.


Δεν έχω σχόλια να κάνω, θέλω να ακούσω τους γιατρούς. (Άντρας, 29 ετών)

Ουδέν σχόλιον, γιατί η στοματική μου υγεία είναι σε κακή κατάσταση. (Άντρας, 42 ετών)

Έχω σοβαρό πρόβλημα με τα δόντια μου και δεν ξέρω τι μπορώ να κάνω γιατί δεν έχω χρήματα για να τα φτιάξω και αυτό με εμποδίζει. (Άντρας, 24 ετών)

Δεν έχω ασφάλεια οπότε και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και η επίσκεψη σε έναν οδοντίατρο κοστίζει πάρα πολλά. Επίσης χρειάζεται αρκετές επισκέψεις για να αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα και αυτό τις περισσότερες φορές είναι πολύ δύσκολο. (Άντρας, 27 ετών)

Να ήταν οι οδοντίατροι πιο ενημερωτικοί για το τι πρέπει ή έχουν να κάνουν και για το τι είναι επώδυνο ή όχι για να μην υπάρχει ο φόβος. Να μην ήταν οι γιατροί τόσο ακριβοί και πώς θα το ξέρω για το τι σωστή δουλειά κάνουν με τα δόντια μου. (Άντρας, 24 ετών)

Μου λείπουν 3 δόντια και δεν έχω την δυνατότητα χρημάτων για να τα βάλω. (Γυναίκα, 26 ετών)

Πιστεύω ότι θα ήταν πολύ ωφέλιμο και διευκολυντικό για μας να υπήρχε συγκεκριμένος φορέας που να μπορούμε να απευθυνόμαστε ως μέλη της επανένταξης και πρώην χρήστες. (Άντρας, 37 ετών)

Έχω προσπαθήσει αρκετά με τα δόντια μου αλλά έχω παραιτηθεί λόγω κούρασης και χρημάτων. Πιστεύω τέτοιες ενέργειες ενδιαφέροντος από σας είναι απαραίτητες και πολύ ενδιαφέρον αυτό που προσπαθείτε, να το συνεχίσετε. (Άντρας, 27 ετών)

Δεν πάω στον οδοντίατρο γιατί δεν τους μπορώ και να είμαι για ώρα με το στόμα ανοικτό. (Γυναίκα, 24 ετών)

Για να φτιάξεις π.χ. 5 δόντια πρέπει να κάνεις τουλάχιστον 10 επισκέψεις στον οδοντίατρο. Αυτές τις 10 μέρες καθημερινά υποφέρεις. Εμένα αυτό με κάνει και δεν έχω υπομονή. Προτιμάω να ξέρω ότι θα πάω και θα τελειώσω σε 1-2 μέρες. (Άντρας, 27 ετών)

Θέλω να με βοηθήσετε να φτιάξω όσο το δυνατόν καλύτερα τα δόντια μου. Νιώθω πολύ άσχημα. (Γυναίκα, 25 ετών)

Θέλω να φτιάξω τα κάτω δόντια μου γιατί δεν τα έχω όλα, έχω μόνο 5 δόντια, και δυσκολεύομαι να μιλάω και να μασάω. (Γυναίκα, 25 ετών)

Έχω 3 ψεύτικα δόντια μπροστά και με την χρήση συνεχίζουν και σπάνε και άλλο. Η ποιότητα των δοντιών μου δεν είναι σε καλή κατάσταση από μικρός. (Άντρας, 28 ετών)

Πρέπει να πάω για καθαρισμό και για να βγάλω ένα δόντι και να βάλω άλλα τέσσερα. (Άντρας, 30 ετών)

Ενδιαφέρον το ερωτηματολόγιο πιστεύω ότι θα βοηθήσει πολύ να καταλάβουμε ότι είναι από τα πιο σημαντικά θέματα της υγείας μας η υγεία των δοντιών και του στόματος γενικότερα. (Άντρας, 36 ετών)

Οι ερωτήσεις με βοήθησαν να καταλάβω ότι τα δόντια μου χρειάζονται συνεχή περιποίηση και παρακολούθηση. Σας ευχαριστώ πολύ και σας συγχαίρω που ασχολείστε με ανθρώπους εξαρτημένους σαν εμένα και τις υπόλοιπες κοπέλες στον ξενώνα. (Γυναίκα, 25 ετών)

Σχετικά με τις ερωτήσεις πιστεύω ότι όσον αφορά τις επιλογές των απαντήσεων ήταν κάπως ελλιπείς. Το θέμα των δοντιών με αφορά ως ένα σημείο αλλά χωρίς να δίνω την απαιτούμενη προσοχή και βάρος στην στοματική μου υγιεινή. Ευχαριστώ για την ευκαιρία κατανόησης και προσοχής και πάλι ευχαριστώ. Γεια σας! (Άγνωστος/η)

Τις ερωτήσεις τις βρήκα ουσιώδεις. Απλά νομίζω ότι γενικώς πολλές χρήστριες έχουν σοβαρό πρόβλημα λόγω χρήσης στα δόντια. Εγώ ευτυχώς δεν έπαθα πολύ μεγάλη ζημιά στα δόντια μου. Πιστεύω ότι η ουλίτιδα, η πέτρα που έχω, οφείλονται στην δική μου αδιαφορία, όπως επίσης το γεγονός ότι χρειάζεται να βάλω και μια γέφυρα. Γενικώς πιστεύω ότι χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή από μένα. (Γυναίκα, 33 ετών)

Το ερωτηματολόγιο αυτό με βοήθησε πάρα πολύ στο να δω πιο καθαρά το πόσο προσέχω την υγεία μου και το πόσο φροντίζω τα δόντια και για ποιους λόγους δεν το κάνω ενώ μου είναι αρκετά πράγματα γνωστά για το πώς πρέπει να φροντίζω τα δόντια μου και την υγεία μου. (Άντρας, 27 ετών)

Αυτά που απαντάμε έπρεπε να διαχωρίζονται πριν και μετά την χρήση γιατί πολλά έχουν αλλάξει. (Άντρας, 25 ετών)

Επισκέπτομαι την οδοντίατρό μου για μία απονεύρωση που έχω σε εκρεμμότητα. Έχω κάνει αρκετές εξαγωγές και έχω βάλει γέφυρες και θήκες στα απονευρωμένα δόντια. Πρόσφατα μου προέκυψε και ένας φρονιμήτης και έκανα μία πανοραμική ακτινογραφία για να τον δει η οδοντίατρός μου.(Άντρας, 29 ετών)

Τα δόντια μου τα βουρτσίζω κάθε πρωί αλλά παραμελώ το βραδυνό βούτσισμα. Η κατανάλωση καφέ και τσιγάρου μου δημιουργείπέτρα στα ούλα. Στο παρελθόν έχω κάνει καθαρισμό και λεύκανση, την οποία διέκοψα στη μέση γιατί ερεθίστηκαν τα ούλα μου. Πιθανά να έχω και ουλίτιδα γιατί ματώνουν αν και χρησιμοποιώ μαλακή οδοντόβουρτσα. (Γυναίκα, 25 ετών)

Γενικά εδώ και 15 χρόνια που κάνω χρήση, τα έχω παραμελήσει τελείως τα δόντια μου. Τώρα που ξεκίνησα στην κοινότητα, απόφάσισα να κάνω κάτι και για αυτό. Ξεκίνησα εδώ και 15 ημέρες εργασίες στην οδοντιατρική σχολή για να φτιάξω τα δόντια μου. Σε ιδιώτη γιατρό ήταν αδύνατο να πάω λόγω οικονομικών. (Άντρας, 32 ετών)

Πρέπει να προσπαθήσω περισσότερο και να βουρτσίζω τα δόντια μου καθημερινά. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρω!!!! (Άντρας, 25 ετών)

Είμαι πολύ προβληματισμένος από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα δόντια μου και ήδη έχω ξεκινήσει να κάνω κάποιες κινήσεις εδώ και δύο εβδομάδες και με την πρώτη ευκαιρία να είμαι καλύτερα με οικονομικά μου σκοπεύω να τα φτιάξω όλα γιατί δεν αισθάνομαι καθόλου καλά εγώ σαν άνθρωπος από αυτό που βλέπω κάθε φορά στον καθρέφτη. (Άντρας, 29 ετών)

Θέλω να πλένω τα δόντια μου κάθε μέρα πριν κοιμηθώ και για να έχω καλή στοματική υγεία και για να νιώθω καλά ψυχολογικά και να ενδιαφέρομαι για τον εαυτό μου. (Άντρας, 24 ετών)

Με ενδιαφέρουν πάρα πολύ τα δόντια μου τώρα που δεν κάνω χρήση και αισθάνομαι άσχημα για αυτό και έχω στόχο να τα φτιάξω. (Άντρας, 25 ετών)

Με ενδιαφέρουν πάρα πολύ τα δόντια μου τώρα που δεν κάνω χρήση αλλά δεν έχω λεφτά και ντρέπομαι να τα δείξω. (Άντρας, 25 ετών)

Μ’ αρέσει να φροντίζω τα δόντια μου αλλά πολλές φορές απελπίζομαι γιατί δεν μπορώ να αλλάξω τις ζημιές που έχω κάνει από τις καταχρήσεις. Προσέχοντας τώρα πιο πολύ, τουλάχιστον δεν θα προξενήσω άλλη πιο πολύ. (Άντρας, 26 ετών)΄

Εάν πήγαινα στον οδοντίατρο θα τα είχα αποφύγει όλα αυτά. (Γυναίκα, 28 ετών)

Πιστεύω ότι μεγάλο ρόλο παίζει η οικογένεια, δηλαδή η παιδεία πάνω στην υγεία του σώματος, το πόσο σημαντικό είναι το να δίνουμε χρόνο στον εαυτό μας για να τον αγαπήσουμε. ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ. (Άγνωστος/η)

Μπορεί να βουρτσίζω τα δόντια μου 3 και 4 φορές τη μέρα, μπορεί να τα βουρτσίζω μία φορά τη μέρα, μπορεί τρεις φορές την εβδομάδα και μπορεί να περάσει βδομάδα που να μην θυμάμαι αν τα έχω βουρτσίσει. (Άντρας, 26 ετών)